Linjer

Værkstedslinjen linjen


Linjen er opdelt i metal, træ og grønt værksted. Alle med mulighed for at fordybe sig i viden, teknik og udarbejdelse af godt arbejde og lækre produkter.


Der arbejdes med træ, metal, motor og samt grønt udearbejde og brænde.

Mad og sundhed linjen



På linjen foregår både ADL og botræning, men også erhvervsmæssig træning.


De små køkkener: Hvor der opnås færdigheder med henblik på husholdning i eget hjem eller i bofællesskab.

 

Det lune køkken: Hvor der opnås gundliggende viden om mad, madvarer og hygiejne, samt færdigheder med henblik på muligt erhverv indenfor køkkenområdet.

Medie linjen


På linjen arbejdes med at gå på arbejde via Medieproduktion.


Der arbejdes med foto & video, redigering og animering, print produktion, skilteproduktion, 3d-print, lasersæring og tøjtryk af forskellig slags.


Design linjen


På linjen arbejdes med at gå på arbejde via et stykke kreativt arbejde.


Der arbejdes med forskellig kreative teknikker og materialer og skabes produkter der underbygger den udvikling, som er aftalt med eleven.

Linjer              Arbejdsmarked  -  Mad og sundhed  -  Medier.

 klik på en linje for at læse mere om den


På STU Syddjurs vælger eleverne en linje for et halvt år af gangen. Her er eleverne 1-3 dage om ugen. Generelt har linjerne til formål at undervise eleverne i nogle færdigheder, som peger i retning af arbejdsmarkedet. Det kan være både på det generele plan, hvor det handler om den struktur eller adfærd man skal lære for at kunne løse en opgave, men også en specifik faglighed man behøver for at lave et bestemt produkt.

Udover retningen imod arbejdsmarkedet har hver linje også et Botræningselement i sig, hvor forskellige færdigheder trænes.


Grundsætningen for linje arbejdet er:


Start en opgave - Få så meget kvalitet i opgaven, at den har værdi for andre - gør opgaven færdig.


Denne sætning dækker over, at eleverne skal lære og øve faglige færdigheder. At de skal kunne anvende færdigheden til at lave et produkt, som har en værdi hvor det rent faktisk er både præsentabelt og så godt, at det har en værdi. Det at nogle produkter kan sælges er med til at give eleverne anerkendelse, men også at træne imod at skulle passe et arbejde i en eller anden form i fremtiden.